Det kommer inte som en överraskning att musik har en stark påverkan på oss. Men hur påverkar den kroppen när vi tränar och vilken effekt har den egentligen?

Många forskare har försökt att få svar på den frågan och det är idag svårt att sammanställa alla resultat. Överlag har forskningen kommit fram till att musikens påverkan för det mesta är positiv.

Till exempel gjorde amerikanerna Nicole M. Harmon och Len Kravitz en studie för IDEA Fitness Journal där de undersöker hur musik påverkar ens prestation på gymmet. Det finns olika infallsvinklar som Harmon och Kravitz tagit hänsyn till och det är bland annat om musiken påverkar vår motivation, styrka, koordination samt om den främjar avslappningsprocessen.

Ett är säkert: musik kan fungera som motivation vid träning, något som automatiskt leder till att din träning blir mer effektiv. Något väldigt intressant är att musiken inte har lika stor påverkan vid träning med högre intensitet utan visar sin starkaste sida vid en så kallad låg intensitet träning.

Påverkas vår styrka och uthållighet av musiken?

Påverkas vår styrka och uthållighet av musiken? Egentligen inte, men rätt vald musik få dig att träna mer och bättre, en känsla som direkt förknippas med större uthållighet och styrka. Det är inte musiken som gör dig snabbare och starkare utan det är endast du själv.

En intressant aspekt är en studie genomförd av deltagare som enbart tränade styrketräning. Musiken gjorde dem inte starkare men däremot hade de lättare att gå utanför sin bekvämlighetszon, något som visar sig vara svårare utan någon musik. Ett tufft arbetspass såsom styrkepass klaras bättre om man har musik på jämfört med ett pass utan någon musik.

En studie som genomfördes på löpare visade att de inte sprang snabbare med musik. Däremot ökade de steglängden istället vilket resulterade i att man sprang längre sträckor med musiken på.  

Avslappning och musik

En gammal teori säger att musik hjälper kroppen att slappna av under träning men även efter att den är avslutad. Avslappningen minskar de negativa effekterna ett träningspass kan ha på kroppen såsom mjölksyra m.fl. Idag finns det inga bevisade resultat om att musiken har en klar inverkan på avslappningen efter träning men mycket tyder på att den minskar eller tenderar att minska obehagskänslor som en träning kan skapa. Idag används ofta musik under träningspassens avslappningsmoment när själva träningen är slut och majoriteten av de som tränar ser fram emot det ögonblicket då de kan njuta av en lugnande låt.

Hur står det till med koordinationen?

Påverkar musik vår koordination under träning? Ja, det gör den och påverkan är positiv. Musik har använts för patienter som har stroke, parkinson eller lider av hjärnskador så att de kan träna upp sin koordination. Musikens rytm påverkar hur vi tränar och hur vår kropp rör sig. Många människor är nöjda med att träna till en enkel puls då de upplever att deras koordination blir bäst av rytmen de hör.

Välj rätt musik

För att du ska känna att din koordination, styrka och motivation påverkas positivt av musiken ska du välja låtar som passar just dig. En rätt vald musik kan minska känslan av trötthet samt förbättra din motoriska koordination. Samma gäller även för din styrka – har du låtar du älskar på din telefon när du löper eller styrketränar kommer din träning onekligen att kännas mer lyckad.